Rastivarsojen hakupalvelu

30.1.2023 Luumäen Hs-kilpailut
Pukema ykkönen >>Lue

Pääsiäisleiri Karlsnäsgårdenissa Ronnebyssä

Rastivarsojen perinteinen pääsiäisleiri järjestettiin Kaakkois-Ruotsissa, lounaaseen Karlskronasta, Ronnebyn lähellä. Jos ennen matkaa epäilytti, kannattaako näin kauas lähteä, ovat karisivat kaikki epäilykset ensimmäisestä harjoituksesta alkaen. Maastot, sää, majoitus ja matkaseura olivat mahtavia. Meillä oli TuukkaTravelsin matkassa myös MU:n edustussuunnistajia ja AV-ryhmäläisiä.

Homma alkoi torstaina iltapäivällä. Ajettiin kuudella autolla Siljan terminaaliin. Autot Silja Serenadeen ja syömään sekä osa jo tuliaisostoksille.

Perjantaiaamuna järjestettiin laivasprintti. Rata sisälsi myös ratamestarin erikoisen. Oli hyötyä, jos osasi hyödyntää hissien numeroita kirkontorneina. Reitti vaihteli 7-kannelta ylöspäin aina 12-kannelle, mennen välillä vitoseen ja edelleen kutosen kautta kasin ravintolaan (jonka TallinkSilja avasi varta vasten meille). Hyvien reitinvalintamahdollisuuksien jälkeen päädyttiin aloituspisteeseen. Kiitokset kapteenille karttatuesta.

Matkalla majoitukseen pysähdyttiin Oskarshamniin harjoitukseen. Paikallinen seura oli tehnyt meille upean harjoituksen unelmamaastoon (lumettomaan). Matka jatkui kohti majoitusta. Ronneby OK:n seuramaja on "pikkuisen" hieno - vanha kartano. Vielä viikko aikaisemmin siellä oli hiihdetty täyttä päätä. Nyt pari uskalikkoa hiihteli vielä pertsaa. Kuvista näkee, että välillä mennään sammalilla. Eipä se kait ole sen fanaattisempaa kuin suunnistaja nastareilla puolen metrin hangessa.

Perjantai-iltana maittavan päivällisen jölkeen tehtiin vielä yöharjoitus. Ronneby OK (ROK) oli rakentanut meille laadukkaan yöharjoituksen (ROK oli valmistellut meille kaikki harjoitukset). Itse kullakin homma oli vähän "hakusessa". Pisimmän lenkin suunnistaneille tuli 9,5 km linnuntietä, todellisuudessa siis yli kymppi.

Yöharjoituksessa sattui tapaturmakin. Erään nuoren (ei seuramme jäsen) olkavarsi meni harmittomalta vaikuttavassa kaatumisessa sijoiltaan. Allekirjoittanut käytti loukkaantuneen 40 km päässä Karlskronan laadukkaassa sairaalassa puolen yön maissa. Ennakkoaavistukset kolmen tunnin odotuksesta odotushuoneessa haihtuivat viidessä sekunnissa. Kun olimme selittäneet asian vastaanotossa, alkoi tapahtua. Suoraan hoitohuoneeseen, lääkäri paikalle arvioimaan tilanne. Kivunlievitystä - röntgeniin - takaisin hoitohuoneeseen ja taas lääkäri heti paikalle (jolla oli useita potilaita, mutta kyky hoitaa prosessia). Lisää kivunlievitystä ja naks - käsi paikalleen. Vielä varmistusröntgenit ja paluumatkalle. Allekirjoittanut kiitteli lääkärin moneen kertaan.

Lauantaiaamu valkeni jälleen täydessä auringonkajossa. Aamiaisen jälkeen suunnattiin pääharjoitukseen Ronnebyn eteläpuolelle. Pisimmillään yli 10 km treeni perhosineen odotti. Suunnistus alkoi jo vähän sujua itse kullakin. Sieltä olikin hyvä palailla maukkaalle pastalounaalle.

Tässä vaiheessa täytyy keskeyttää kronologisessa järjestyksessä etenevä juttu ja kirjoittaa paikallisesta seurasta. Jos haluaa hyvälle leirille, täällä todella pidetään vieraista huolta. Majoitus on hyvä, päärakennus upea. Keittiö on laadukkaasti varustettu suurkeittiökonein. Karttoja löytyy ja maastot ovat hyviä vauhtisuunnistuksen harjoitteluun, jos toki haastavia rastipisteitä löytyy.

Lauantai-iltapäivä alkoi tehtyjen harjoitusten analyysillä. Sitten osa lähti vielä Ronnebyyn, aamupäivän kartan viereen ja teki valoisan ajan harkan tulevassa yömaastossa. Osa suunnisti majapaikasta käsin 1:15:000 kartalla.

Päivällisen jälkeen odoteltiin, levättiin ja huollettiin varusteita. Seinustalla oli yhtä lämmintä kuin kesällä. Penkillä olikin hyvä ottaa torkut tai lukea. Illan pimeäharkkaan lähdettiin klo 20.00. Harjoitus oli jälleen hyvässä maastossa ja erinomaisesti valmisteltu.

Sunnuntaiaamuna herätys oli klo 06.00, aamiainen, siivous ja tien päällä oltiin jo 06.55. Tehokasta! Ajettiin Jämjön eteläpuolelle, jossa OK Orionin järjestämä treeni upeassa rannikkomaastossa. Harkan jälkeen pesu OK Orionin upealla, joskin toisen tyyppisellä seuramajalla. Vuorossa oli ajo upeassa kelissä Tukholmaan ja satamaan. Laivalla osa teki vielä kartta-analyyseja.

Tässähän tämä sitten oli. Tuukka suunnittelee jotain jo tuleville vuosille. Jäädään odottamaan.